Vo dvojici, s dcérou alebo samy. Ženy si razia vlastné cestovateľské chodníčky

OdRedakcia

17. mája 2025
virus outbreak britain 42122 d418f8956bee4a65b3ca9911fab9e486 676x451 172897.jpgvirus outbreak britain 42122 d418f8956bee4a65b3ca9911fab9e486 676x451 172897.jpgvirus outbreak britain 42122 d418f8956bee4a65b3ca9911fab9e486 676x451 172897.jpg

17.5.2025 (SITA.sk) –

Ženy dnes zohrávajú kľúčovú úlohu v rozvoji cestovného ruchu. Podľa štatistík Skift Research tvoria viac než 64 % svetových cestujúcich a stoja za 82 % všetkých rozhodnutí súvisiacich s cestovaním.

Práve Deň matiek bol príležitosťou pripomenúť si ich význam pri formovaní trendov turizmu – či už ide o sólo cestovanie, víkendové výlety s dcérou alebo skupinové „dámske jazdy“. Tieto trendy majú čoraz väčší vplyv aj na domáci a príjazdový cestovný ruch v Českej republike.

Sólo cestovanie žien na vzostupe

Z prieskumu Skift Research vyplýva, že až 40 % žien plánuje cestovať bez sprievodu, pričom najčastejšie ide o ženy vo veku nad 55 rokov. Sólo výlety im prinášajú osobný rozvoj, oddych a predovšetkým slobodu pri plánovaní programu. Vyhľadávanie pojmu „ženské sólo cestovanie“ sa za posledné desaťročie zvýšilo o 1 000 %.

„Ženy dnes formujú podobu cestovného ruchu – rozhodujú, vyberajú destinácie, inšpirujú ostatných. Vnímame ich ako silnú cieľovú skupinu a tomu prispôsobujeme aj naše kampane. Vidíme nárast nielen v sólo cestovaní, ale aj v priateľských a viacgeneračných výletoch,“ uviedol František Reismüller, riaditeľ agentúry CzechTourism.

Obľuba „girl trips“ a výletov s rodinou

Obľubu si získavajú aj výlety výhradne v ženskej spoločnosti – tzv. „girl trips“ s kamarátkami, sestrami alebo dcérami. Môže ísť o wellness víkend, návštevu festivalu alebo gastronomickú cestu, pričom dôležitý je zdieľaný zážitok. Podľa prieskumu Solo Female Travellers plánuje tento rok 14 % žien takýto výlet výlučne s inými ženami. Na popularite naberajú aj viacgeneračné výlety – víkend matky s dcérou alebo s viacerými členkami rodiny rôzneho veku, pričom Deň matiek je ideálnou príležitosťou na takýto zážitok.

Ženy pri cestovaní po Česku najviac vyhľadávajú kultúrne pamiatky (46 %), pešiu turistiku (39 %), prírodu (29 %), gastronómiu (25 %) a relax vo forme wellness (11 %). Štvrtina z nich počas cesty navštívi aj známych alebo rodinu. Najčastejším dopravným prostriedkom je auto, pričom zahraničné turistky využívajú aj leteckú dopravu. Sólo po Česku cestuje približne 13 % žien.

Češky cestujú najčastejšie na otočku

Češky najčastejšie vyrážajú na jednodňové výlety bez prenocovania a preferujú auto (69 %). Najobľúbenejšími aktivitami sú pešia turistika (47 %), kultúrne pamiatky (38 %), príroda (27 %), gastronómia (18 %) a relax (12 %). Cestujú najmä s partnerom (36 %), rodinou (32 %), ale približne pätina vyráža sama.

Zahraničné návštevníčky, ktoré do Česka prichádzajú autom (65 %) alebo lietadlom (20 %), zostávajú dlhšie – 31 % z nich 3 až 4 noci, 18 % celý týždeň. Zaujímajú ich najmä kultúrne pamiatky (52 %), príroda (31 %), gastronómia (31 %) a pešia turistika (33 %). Vyše polovica cestuje s partnerom (53 %), 9 % samostatne.

Výlet spojený s návštevou blízkych

Sólo cestovanie je pre ženy spojené nielen s nezávislosťou a pokojom, ale často aj s návštevami blízkych. Až 37 % žien cestujúcich samostatne po Česku počas cesty navštívi rodinu alebo priateľov. Češky častejšie preferujú krátke výlety bez prenocovania (51 %), zatiaľ čo zahraničné turistky zostávajú dlhšie – 8 až 14 nocí. Obľubujú pokojné aktivity ako prehliadky pamiatok, relax, turistiku, wellness a gastronómiu. Zatiaľ čo Češky najviac inklinujú k turistike (21 %), cudzinky uprednostňujú kultúrne zážitky (27 %).

Čistota, bezpečnosť a udržateľnosť ako priority

Podľa agentúry Expedia Group ženy tvoria 64 % svetových cestujúcich, rozhodujú o 82 % všetkých cestovateľských rozhodnutí a pri výbere destinácií kladú dôraz na čistotu (85 %), bezpečnosť (75 %) a komfort (70 %). Okrem toho sa 68 % žien snaží cestovať udržateľne, pričom zohľadňujú environmentálne aj sociálne dopady svojich ciest – tento trend potvrdzujú aj medzinárodné výskumy.

České destinácie, či už mestské, kúpeľné alebo horské, ponúkajú ženám presne to, čo hľadajú – bezpečnosť, pohodlie, autentické zážitky a možnosť zdieľať ich s blízkymi. Ide o potenciál, ktorý by si domáci cestovný ruch rozhodne nemal nechať ujsť.

Viac k témam: Česká republika, Cestovanie, Cestovný ruch, destinácie, Štatistiky, Ženy
Zdroj: SITA.sk – Vo dvojici, s dcérou alebo samy. Ženy si razia vlastné cestovateľské chodníčky © SITA Všetky práva vyhradené.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *